מה ההבדל בין מס הכנסה למע"מ?

כמעט מדי יום אנו נתקלים במושגים מעולם הכלכלה והצרכנות, כמו מס הכנסה ומע"מ למשל – אך אנשים רבים לא מכירים לעומק את משמעות המושגים האלו, את ההבדל ביניהם ואת ההשפעה שיש להם על חייהם. במאמר זה נעשה קצת סדר בדברים, ונכיר את הדברים החשובים שכל אחד מאיתנו צריך לדעת על מס הכנסה ומע"מ.

 

מהו מע"מ ומהו מס הכנסה?

מע"מ, או בשמו המלא "מס ערך מוסף", הוא מס שמוטל על צריכה – על מוצרים ושירותים שאנו צורכים באופן יום יומי. המע"מ הוא מס עקיף, כזה שלא מוטל ישירות על הצרכנים אלא מוטל עליהם בעקיפין (כלומר, אתם לא נדרשים לשלם מע"מ למדינה בצורה ישירה – אבל בכל המוצרים והשירותים שאתם צורכים גלום גם מחיר המע"מ, ולכן אתם בעצם משלמים אותו בצורה עקיפה).

לעומת זאת, מס הכנסה הוא מס שמוטל בצורה ישירה על האזרחים. המס מוטל על ההכנסות של כל אדם, ועל רוב רובן של מקורות ההכנסה האופציונליים. מס ההכנסה הנפוץ ביותר מוטל על רווחים שמתקבלים מעסק או משכר עבודה, אך ישנם מקורות הכנסה נוספים שעליהם יש לשלם מס – כמו רווחים שמתקבלים מדמי שכירות, רווחים שמתקבלים מריביות ועוד.

 

אז מהו ההבדל בין שני סוגי המס?

מדובר על שני סוגי מס שונים – האחד הוא מס ישיר (מס הכנסה) והשני הוא מס עקיף (מע"מ). הסכום שאותו תשלמו על מס הכנסה נקבע אחת לשנה על ידי רשויות המס, והוא תלוי בסכום ההכנסות של כל אדם. המס מחושב בצורה פרוגרסיבית לפי מדרגות – כלומר, אדם שההכנסות שלו גדולות יותר משלם יותר מס הכנסה מאדם שהכנסותיו נמוכות.

לעומת זאת, מע"מ הוא מס אחיד – מס שכל אדם משלם על שירותים ומוצרים שהוא צורך, ללא קשר לרמת ההכנסה שלו. כמובן שככל שאדם צורך יותר מוצרים ושירותים, כך הוא יישלם באופן עקיף יותר מע"מ.

 

הטבות מס והחזרי מס

הסכום שתשלמו עבור מס הכנסה אמנם נקבע לפי רמת ההשתכרות שלכם – אך זה לא אומר שתשלמו את מלוא הסכום שאותו אתם אמורים לשלם. רשויות המס במדינה מכירות במגוון רחב של נסיבות ומצבי חיים, שמזכים את האזרחים בנקודות זיכוי במס – כל נקודת זיכוי משמעה פחות מס שעליכם לשלם.

נקודות הזיכוי במס ניתנות במגוון רחב של נסיבות – בין אם נסיבות כלכליות, שינויים במצב התעסוקתי, שינויים במצב הבריאותי, שינויים במצב המשפחתי ועוד. על מנת לדעת מהן כל הנסיבות האפשריות שיכולות לזכות אתם בנקודות זיכוי במס, כנסו לאתר הגנה.

באתר אף תמצאו מחשבון זכאות, שדרכו תוכלו לבדוק האם אתם זכאים להחזרי מס מהמדינה – על מיסים ששילמתם בעבר בסכום גבוה יותר מהסכום שאותו הייתם אמורים לשלם. הבדיקה היא מהירה, פשוטה וחינמית, בדקו את זכאותכם עוד היום!

מחשבון ולפטופ

אולי תאהבו גם את:

איך מתנהלים עם מס אמריקאי
איך מתנהלים עם מס אמריקאי?

ארצות הברית, ארץ ההזדמנויות הבלתי נגמרות, מושכת אנשים רבים, וביניהם ישראלים, לבצע בה השקעות, לפתח פעילות פיננסית, או להשיג כל הכנסה שמקורה בארצות הברית. לצד

קרא עוד »
מטבעות
4 יתרונות ברכישת מגרש להשקעה

לאחרונה יותר ויותר משקיעים פונים דווקא להשקעות נדל"ן, ודווקא להשקעה במגרש. ניתן לרכוש מגרש ולהשקעה המיועד לחקלאות ולהפשרה בהמשך, במקרה כזה ההשבחה היא משמעותית והמשקיע

קרא עוד »