מהן הסיבות העיקריות להתפתחות גידול גליובלסטומה

בימינו, יש המון מחלות שתוקפות אותנו בכל רגע. זה יכול להיות וירוס קטלני ומדבק, אולי מחלות הנגרמות מלחץ דם גבוה ואפילו גידולים סרטניים. הדבר הראשון לעשות הוא למצוא טיפול ראוי ויעיל, מתקדם ולעיתים טכנולוגי לטפל המחלה. מיד אחר כך אפשר לשאול – מאין המחלה הגיעה ואיך היא התפתחה? אז במאמר הבא מידע על גליובלסטומה, טיפול בגידול ומה הסיבות להתפתחותו?

 

מה זה גליובלסטומה?

גליובלסטומה GBM – גליובלסטומה מולטיפורמה בעברית – זה סוג ספציפי של סרטן מוח, הסוג הנפוץ ביותר מבין הגידולים הממאירים. הגידול מאוד אגרסיבי וסיכויי ההישרדות הממוצעים שלו הם שנה עד שנה וכמה חודשים, עם אחוזים בודדים ששורדים מעבר ל5 שנים עם המחלה.

המחלה גורמת לכאבי ראש, פגיעות עצביות וקוגניטיביות, פגיעות ושינוי באישיות ואובדן זיכרון. הסיכון לחלות במחלה עולה עם השנים כשרוב החולים הם בגילאי 65 ומעלה, אך גם צעירים יותר ואפילו ילדים יכולים לחלות.

 

מה המקור של גליובלסטומה?

המקור של הגידולים של גליובלסטומה זה בתאי גלייה – תאים האחראים על מגוון של דברים, ביניהם ניקוי פסולת תאית והזנה של תאי עצב, שמירה על העברות סינפטיות תקינות, יצירת בידוד לתאי עצב (מה שמאפשר להם העברת תשדורות באופן טוב ויעיל) ועוד ועוד. בגלל שלל התפקידים המגוון של תאים אלה, הם קיימים בכל חלקי המוח – כך שגליובלסטומה יכולה להתפתח בחלקים שונים של המוח, אפילו כאלה שקשים לסריקה או לניתוח.

 

מה הסיבות שגורמות לגליובלסטומה?

עדיין לא הגיעו להבנה של הגורמים להתפתחות גליובלסטומה. בעת אבחון של גליובלסטומה נערכת אבחנה שבודקת אם המקור ראשוני או שניוני. למקור ראשוני עוד לא ידועות הסיבות, אך לעיתים ניתן לזהות מקורות שניוניים. לדוגמה, מקור שניוני לגליובלסטומה יכול להיות תאים מגידול ממאיר ברמה פחות גבוהה מגליובלסטומה, שהתפתחו למחלה הזו. לא כל המקורות השניוניים ידועים אבל לפחות ניתן לדעת אם המקור ראשוני או לא.

 

טיפולים אפשריים למחלה

יש המון טיפולים לגליובלסטומה. העיקריים בהם זה טיפולים כימותרפיים, הקרנות שונות, רדיותרפיה וניתוח להסרת הגידול. הטיפולים האלו לא יעילים עד הסוף, והסרה מלאה של הגידול או אפילו הענקת זמן הישרדות רב יותר תלוי במצב הגידול והתקדמותו. לכן צריך לאבחן ולהתחיל טיפול מהר ככל האפשר.

טיפול נוסף שהצטרף לסל הבריאות בישראל לטיפול גליובלסטומה הוא טיפול במכשיר אופטיון. זהו מכשיר שמעוצב כמעין קסדה שמתלבשת על הראש, והוא משדר שדות חשמליים אל המוח. טכנולוגיה זו מאפשרת האטה ופגיעה בהתחלקות התאים הסרטניים בלבד. הטיפול באופטיון נעשה לאחר ניתוח, טיפול כימותרפיה תרופתי וטיפול רדיותרפיה – הטיפול משפר את סיכויי ההישרדות משמעותית ואינו גורם לתופעות לוואי.

 

לסיכום…

עדיין לא ידועות הסיבות העיקריות להתפתחות גליובלסטומה, אלא בעיקר להתפתחויות משניות. למזלנו, הטיפולים החדשים יעילים ומאפשרים סיכויי החלמה והישרדות טובים יותר מפעם. חשוב לגשת להיבדק עם עלייה בגיל ולדאוג לשים לב במידה ומופיעים סימנים או תסמינים מחשידים.

גידול גליובלסטומה

אולי תאהבו גם את: