חוות דעת רפואית נזיקין – היתרונות של שימוש בשירות חוות דעת רפואית

לשימוש בחוות דעת רפואית בשדה המשפטי יש כמה וכמה יתרונות משמעותיים. בכל הקשור לתביעות נזיקין (כלומר, תביעות שעניין פגיעות גופניות כלשהן) חוות דעת רפואית יכולה לסמן לפעמים את ההבדל שבין הצלחה לכישלון של התביעה. במאמר הבא נתמקד בפרקטיקה של חוות דעת רפואית נזיקין ונציג את יתרונותיה המהותיים.

 

התנאי לקיומה של תביעה

נתחיל בעניין שהוא אולי טריוויאלי בהקשר המשפטי אך עדיין חשוב. חוות דעת רפואית נזיקין היא למעשה תנאי חובה לכל תביעת נזיקין, למעט תביעות הקשורות בתאונות דרכים. כל תביעת נזיקין אחרת שהיא, תהא זאת תביעה על רשלנות רפואית, תביעת אובדן כושר עבודה, תביעה מול משרד הביטחון, וועדה רפואית מול חברת הביטוח או כל עניין נוסף הקשור בנזקי גוף, מחייב חוות דעת רפואית משפטית.

יש בכך היגיון רב מאוד. ללא קיומה של חוות דעת רפואית, המציגה באופן מלא ומדויק את תמונת המצב הרפואית כפי שהיא נתפסת על ידי מומחה בתחום, אין בסיס מוצק להגשת התביעה. השופט, או כל סמכות משפטית אחרת בדחיית או מימוש התביעה, לא יכול לבסס את פסיקתו על בסיס דברים באוויר, ועל כן חשוב שיהיה מסמך רפואי משפטי מחייב המציג את הדברים לאשורם ומאפשר לבנות טיעונים על בסיסם.

 

הוכחת הסיבתיות

חוות דעת רפואית היא פרקטיקה נהוגה לא רק במישור המשפטי, אלא גם בזה הרפואי גרידא. באמצעות חוות דעת רפואית יכול המטופל להבין את מצבו הבריאותי ולדעת כיצד לטפל באופן נכון בענייניו. כאשר חוות הדעת מעובדת להקשר המשפטי, נוסף לה נדבך משמעותי – הוכחת סיבתיות בין אירועים.

תביעות נזיקין רבות עוסקות בשאלה של הקשר בין אירוע כלשהו למצב הרפואי שעל הפרק, מכיוון שאם אירוע X אכן גרם לבעיה, אזי יש לכך משמעות כלכלית ומישהו אולי חייב לשלם פיצויים. כך למשל, אם חייל נפצע בעת שירותו הצבאי, והוכחה סיבתיות בין פציעה זאת לבין מצב בריאותי ממנו הוא סובל, הרי שהוא יכול לקבל פיצויים ממשרד הביטחון.

ניתן לתרגם דוגמה זאת לעוד שלל גופים ומוסדות, בהם המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות. על כן הוכחת סיבתיות היא מהנושאים החשובים שנידונים בתביעות נזיקין. חוות דעת רפואית משפטית היא הכלי המרכזי עבור עניין זה.

 

על תפקידו של האבחון

חוות דעת רפואית מסייעת כאמור גם בסוגיית אבחון הבעיה. לאבחון נכון תפקיד משמעותי מאוד בהקשר המשפטי, מכיוון שהוא משמש פקטור בהכרעה הסופית. באמצעות חוות דעת רפואית ניתן לקבוע אבחון מדויק ככל האפשר, נושא שיש לו השלכות במישור הכלכלי-משפטי.

לדוגמה דרך קביעת אחוזי נכות, או סכום הקצבה החודשית שעומד על הפרק וכך הלאה. חוות דעת איכותית תאפשר לאבחן את מלוא חומרת הבעיה הנדונה ולא תטאטא מתחת לפני השטח עניינים גופניים חשובים שדורשים מענה.

חוות דעת רפואית נזיקין

אולי תאהבו גם את: