הקבלן פשט רגל – מה עושים?

לאורך השנים, חברות קבלן רבות בישראל הגיעו למצב של פשיטת רגל, כאשר הן מותירות את הקונים ואת בעלי הדירות במצב בעייתי, במקרה הטוב. גם קבלני המשנה סובלים במרבית הפעמים מהמצב ולכן לעיתים קרובות, לא משלימים את תהליך הבנייה.

אז מה עושים כדי להימנע מהתקשרות עם קבלן על סף פשיטת רגל ומה עושים אם כבר מאוחר מדי?

 

למה קבלנים פושטים רגל?

בניית מבנה חדש, כל שכן בבניין דירות, היא עניין מורכב. היא מצריכה שימוש בחומרים, כלי עבודה, פועלים, ציוד הרמה ושינוע, יציקות בטון ושלל מרכיבים נחוצים לבניית בניין.

העבודה המורכבת, הזמנים הארוכים, העלויות הגבוהות והקושי לנהל פרויקט נדל"ן גדול ללא מפריע, מביאים לעיתים קרובות את חברות הקבלן לפשיטת רגל. איך מתמודדים עם זה?

 

בדקו היטב מי הקבלן שלכם לפני ההתקשרות

עוד בשלב בחירת הפרויקט המתאים לכם, בדקו היטב מיהו הקבלן המבצע –

  • באיזה מצב פיננסי נמצאת החברה?
  • אילו חובות יש לה?
  • אילו פרויקטים החברה ביצעה לאחרונה?
  • האם הפרויקטים הללו הסתיימו לשביעות רצונם של כולם?

 

בנוסף, הקפידו להכניס לחוזה עם החברה הקבלנית את ההתחייבות שלה לספק לכם חברה מבצעת חלופית במקרה של חדלות פירעון.

 

אם הקבלן פושט רגל אחרי ההתקשרות

אם כבר חתמתם על חוזה בלי לבדוק וגם אם ערכתם את כל הבדיקות והקבלן פשט רגל בכל זאת, תוכלו לבחור אחת משתי אפשרויות:

  • הגשת תביעה נגד היזם בגין חוזה שנעשה בחוסר תום לב, או מתוך רשלנות – אם היזם אכן ידע על קשיים בהם נתונה החברה הקבלנית, או בחר לעבוד איתה למרות הידע שברשותו, בית המשפט עשוי לאלץ אותו לספק חברה חלופית לסיום העבודות. למרות שאין הבטחה כי בית המשפט יפסוק לטובת התובעים, זוהי עדיים האפשרות הפרקטית ביותר, עם הסיכוי הגבוה ביותר להצלחה בתביעה.
  • הגשת תביעה נגד הקבלן המבצע – לצורך כך יש להתאגד עם יתר הנפגעים מפשיטת הרגל. יחד עם זאת, זוהי אפשרות פחות מומלצת, שכן במקרים של פשיטת רגל, בית המשפט ימנה נאמן שיחליט כיצד להשיב את חובות הקבלן לנושים שונים. הראשונים שיקבלו חלק מהכסף יהיו נושים גדולים כמו בנקים, ספקים גדולים ועוד. הקבלן יתקשה לעמוד בהחזר החוב שלו בכל מקרה ולכן הסיכוי קטן, שתצליחו לקבל ממנו את הפיצוי המגיע לכם.

 

שימו לב

קבלנים בפשיטת רגל נאלצים פעמים רבות להשתמש בחומרי גלם נחותים ולהוזיל את עלויות העבודה בכל דרך אפשרית מצב זה, בתוספת היעדר פיקוח נאות, עשוי להביא לליקויים חמורים בבניה ולכן, גם אם הקבלן שלכם פשט רגל ממש לאחר סיום הבנייה, יש להזמין חברת בדק בית כדי לבדוק שאין בבניין ליקויים מסוכנים.

 

לסיכום

פשיטת רגל של קבלנים היא עניין שכיח למרבה הצער בישראל. משום כך, חשובה בעיקר הבדיקה היסודית שתבצעו לפני שתחליטו על התקשרות עם קבלן כזה, או אחר.

למידע אודות ציור הרמה ושינוע, בדקו באתר של ליפטר במות הרמה.

 

קבל שפשט רגל

אולי תאהבו גם את:

בקרה ביולוגית
מה היא הדברה ביולוגית?

יש לכם מטע, פרדס או גינת ירק ואתם מעוניינים להרחיק ממנה מזיקים מבלי לפגוע בבריאותכם או בבריאות בעלי החיים האחרים? הדברה ביולוגית הינה הדברה באמצעות

קרא עוד »