איך עובד המנגנון של מחולל החמצן הנייד?

מחוללי חמצן נכנסו לשוק הרפואה בשנות ה-90 ומאז שינו את חייהם של חולים רבים ברחבי העולם. כל אחד שזקוק לאספקת חמצן בריכוז גבוה (בדרך כלל חולי לב וריאה) יכול להשתמש במחולל חמצן נייד. למחוללי חמצן נייד יתרונות רבים והם יכולים לשפר לכם את החיים בדרכים רבות. אבל איך עובד המנגנון של מחולל חמצן נייד? 

 

מי צריך מחולל חמצן?

מחולל חמצן הוא בעצם מכשיר רפואי שמספק חמצן בריכוז גבוה לזקוקים לכך. ישנם מספר מצבים רפואיים שבגינם יש צורך בשימוש במחולל חמצן. בין האוכלוסיות העיקריות הזקוקות למחוללי חמצן, נמנים חולי לב וריאה. כמו כן, אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה זקוקים למכשיר זה. גם אלו הסובלים מאנמיה יכולים ליהנות מהשימוש במחולל חמצן.

מחולל חמצן נייד

איך עובד מחולל חמצן?

מחוללי חמצן נייחים אינם זקוקים למקור חמצן בכדי לפעול, ומחוללי החמצן הניידים אף לא זקוקים למקור אנרגיה כדי לפעול. ישנם שלושה שלבים בפעילותו של מחולל חמצן – שאיבה, הפרדה והזרמה מחדש. בשלב הראשון שואב המחולל אוויר מהסביבה הקרובה אליו.

בשלב השני מופרד החמצן משאר רכיבי האוויר באמצעות פילטרים חדשניים. בשלב השלישי מוזרם בחזרה החמצן בריכוז המותאם לחולה אל אפו או פיו. הפילטר המותקן במחולל החמצן מפריד את רכיבי החנקן מהאוויר ומשאיר גז עשיר בחמצן לשימוש החולה.

 

קצת על מחוללי חמצן בעבר

עד שנות ה-90 מחוללי חמצן לא היו זמינים לציבור הרחב. למרות שהיו קיימים מאז שנות ה-70, עלותם הגבוהה והקושי בייצור של מכשירים מורכבים אלה מנעו את הגעתם למיליוני חולים ברחבי העולם. בשנות האלפיים המוקדמות נכנס לשוק הדגם הראשון של מחולל החמצן הנייד, אשר שיפר את חייהם של מיליוני חולים ברחבי העולם. זאת בשל העובדה שניתן להתנייד איתו בצורה פשוטה יחסית וללא סכנה לרווחת החולה.

מחולל חמצן נייד

איך עובד מחולל החמצן הנייד?

מחולל חמצן נייד הוא מחולל חמצן קל, קטן ושאינו זקוק למקור אנרגיה לשם הפעלתו. מנגנון הפעולה של מחולל החמצן הנייד דומה מאוד למנגנון מחולל החמצן הנייח. ההבדל המרכזי ביניהם טמון במשקל הקל של מחולל החמצן הנייד ובגודלו הקטן.  בנוסף לכך, מחולל החמצן הנייד לא זקוק למקור אנרגיה רציף לשם הפעלתו, והוא נסמך על בטרייה ניידת.

מחוללי חמצן ניידים רבים מצוידים בשסתום מיוחד לשם ויסות כמות החמצן הנפלטת מהם, ולשם ויסות כמות האנרגיה הנצרכת. כך מתאפשר להם לעבוד למשך זמן רב יותר ללא צורך בטעינה.

 

חמצן נייד לנשימה – סיכום

מחולל החמצן הנייד פועל בשלושה שלבים – שאיבה, הפרדת החנקן והשארת החמצן בריכוז גבוהה, והחזרת החמצן בריכוז הנדרש לחולה לפיו או לאפו. מחוללי חמצן נכנסו לשוק הרפואי בשנות ה-90, ומחוללי החמצן הניידים בתחילת שנות האלפיים. מחוללי החמצן שיפרו את חייהם של מיליוני חולים ברחבי העולם.

מחולל חמצן נייד

אולי תאהבו גם את:

לקבוע מי מנצח בפוקר
איך קובעים מי מנצח בפוקר?

פוקר הוא משחק קלפים פופולרי מאוד שכבש מיליוני שחקנים ברחבי העולם. מרכז המשיכה של המשחק הוא הריגוש שבתחרות, קבלת ההחלטות האסטרטגית והאתגר של קריאת יריבים.

קרא עוד »