האם אני בדיכאון?

רבים מאיתנו חשים לעיתים עצבות ודכדכוך סביב תקופה מורכבת או אירוע קשה שאירע לנו. לעיתים התחושות נשארות לתקופה ארוכה ועולה לנו השאלה, האם יתכן שאנחנו סובלים מדיכאון. אנו נוטים להשתמש הרבה במושג דכאון בכדי לתאר מצבים רבים של עצבות, למרות שלרוב המצב הוא נורמטיבי והגיוני לחלוטין ולא מדובר באירוע נפשי המוגדר כדיכאון.

במאמר הבא תוכלו למצוא מידע שתוכל לעזור לכם להבין האם אתם סובלים מדיכאון או מדכדוך תקופתי חולף. חשוב להדגיש שאף המלצה אינה מחליפה ייעוץ ותמיכה נוספת על ידי איש מטפל מוסמך.

 

מה זה דיכאון?

כל אדם עלול לפתח דיכאון וזה עשוי לקרות בכל גיל ובכל מצב. תקופה מסוימת היו סבורים שנשים נוטות לסבול יותר מדיכאון, אך מחקרים חדשים חשפו ששיעור הסובלים מדיכאון בקרב נשים וגברים זהה. עם זאת, התסמינים בין נשים לגברים שונים לעיתים.

דכאון הינו מצב רפואי נפוץ המתאפיין בתקופות ארוכות של מצב רוח ירוד, הערכה עצמית ירודה, עצבות גדולה ותחושת כבדות. דיכאון יכול להתפרץ ממכלול של מצבים סביבתיים, ביולוגיים ואף ביולוגיים וגנטיים. קיימים סוגים ורמות רבות של דיכאון:

  1. דיכאון מז'ורי –  מהווה ההפרעה הנפשית השכיחה ביותר, המווה דיכאון חד קוטבי. לרוב נקרא גם דיכאון קליני.
  2. דיכאון דו קוטבי/ דיכאון ביפולרי – מתאפיין במעבר ממצב של דיכאון למצב של מאניה.
  3. דיכאון עמיד – הינו חוסר תגובה ברמת הדיכאון של הפרט עבור שתי התוויות לפחות של תרופות נוגדות דיכאון מסוגים שונים, הניתנות במינון הולם ובמשך זמן הולם.

 

תסמינים של דכאון

לרוב כשאנו חושבים על דיכאון, אנו סוברים שהסימפטום העיקרי הינו עצבות, אולם התסמין העיקרי הוא תחושת הריקנות וחוסר החיוניות. ההרגשה שאין טעם לכלום, מהווה הקושי העיקרי אצל המתמודדים עם דיכאון. תסמין זה צובע את כל החיים ומהווה הבסיס לכל החוויות של החולה, גם פגישה עם אדם אהוב עלול להרגיש כמו אירוע חסר משמעות.

תסמין זה מוביל לחוסר תפקוד, חוסר תקווה כולל ולמעשה יציאה מתפקוד בחיי היום יום הנורמטיביים. תסמין נוסף ונפוץ הינו תחושת האשם שחשים אנשים הסובלים מדיכאון. חוסר האונים כאשר הסביבה מרגישה זרה ולא מבינה את התחושות שמרגיש הסובל מתגברים. יש לשים לב לתסמינים הבאים:

  • תחושת ריקנות, עצבות ומצב רוח מדוכא לאורך רוב היום.
  • איבוד עניין וחוסר יכולת להנות מהפעילות היום יומית שלך.
  • ירידה או עלייה נכרת במשקל.
  • הפרעות שינה.
  • חוסר שקט נפשי.
  • תחושת שנאה עצמית וחוסר בטחון.
  • כאבים פיזיים כמו כאבי ראש, בטן, כאבי גב וכדומה.
  • ירידה ביכולת להתרכז בפעולות יום יומיות ובעבודה השגרתית.

 

כיצד מטפלים?

מידה ואתם מרגישים שייתכן ואתה סובלים מדיכאון אל תישארו עם זה לבד! תופעה זו הינה שכיחה ונפוצה ולכן גם היכולת לטפל בה מפותחת מאוד. גשו לטיפול, התייעצו עם גורם מטפל והשקיעו בעצמכם.

אישה יושבת על ספסל

אולי תאהבו גם את: