מדינת משכנתא – איך הקורונה תשפיע על הדיור בישראל?

וירוס הקורונה הביא ללא מעט שינויים בכל תחומי החיים וענפי המשק השונים. מעבר לבלבול הרב ולמשבר הכלכלי והרגשי, גם הדיור מושפע מאפקט הקורונה. המאמר יפרט איך הקורונה תשפיע על הדיור בארץ.

 

האם הקורונה תביא לירידה גם בשוק הדירות?

כאשר מדובר על קניית דירות ולקיחת משכנתא לא ברור כיצד הקורונה תשפיע על ענף הדיור בעתיד. ישנם הדוגלים בכך שהמחירים ירדו וכאלו הטוענים שתהיה עלייה במחירי הדירות ובמשכנתאות. המומחים נוטים להסתמך על משברים כלכליים היסטוריים שבהם התהליך הוא קבוע.

בכל המשברים שהיו עד כה התופעה הראשונה הייתה קיפאון במחירי הנדל"ן. גם כעת עקב משבר הקורונה ניתן לראות קיפאון במחירים. בשל הסגרים והריחוק החברתי אנשים ממעטים לחפש דירות, הקבלנים נמצאים בחוסר וודאות ויוצאים בהצעות מפתות לרכישת דירות.

ההצעות הללו גורמות גם למוכרי הדירות מיד שנייה להוזיל את המחירים ולפיכך זוהי הזדמנות לרכוש דירה במחיר מוזל. עם זאת, כאשר יש ביקוש גדול על הדירות מן הסתם המחירים יעלו וההיצע יהיה גדול יותר. אך ישנם גם גורמים נוספים המשפיעים על ירידה או עלייה במחיר הדירות.

 

השפעת המשכנתא על הביקוש לדירות

כאשר כולנו ציפינו שהריבית על המשכנתא תרד בתקופת הקורונה, דווקא הייתה עלייה של 1% מייד בתחילת המשבר. התופעה קרתה מכיוון שהבנקים פחדו לסכן את ההלוואות שהם נותנים. באותה נשימה, אנשים המשלמים כבר משכנתא צמודה למדד גילו שהחזר המשכנתא שלהם עלה בחיוב החודשי.

בנק ישראל דרש מהבנקים להוריד את הריבית על מנת שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירות, אך לעת עתה דבר לא נעשה וזוגות רבים שהתחייבו לרכישת דירה מקבלן מוצאים את עצמם ללא אפשרות לעמוד בתשלומים בגלל העלייה בריבית. עם זאת, ניתנה אפשרות למתן הלוואות אחרות בתנאים נוחים על חשבון קרנות השתלמות והפנסיה לאנשים שמצבם הכלכלי מחייב אוויר לנשימה.

למשלמי המשכנתאות ניתנה אף הזדמנות לדחות את תשלומי ההחזרים לתקופה של 3 חודשים. פתרון מסוג זה מחייב מעקב אחר החסכונות בין אם אלו חסכונות פנסיוניים ובין אם קופות גמל או קרנות השתלמות. אחת הדרכים  לגלות אלו חסכונות קיימים היא להיכנס לאתר כדוגמת הר הכסף.

 

מה ההערכה לעתיד המשכנתאות ומחירי הדירות?

כעת מחירי הדירות יורדים והמשכנתא עולה ולכן גם הביקוש יורד. התחזיות האופטימיות הן שאם המשבר יחלוף מהר יהיה ניתן להתגבר עליו והכל יחזור למקומו בשלום. לעומת זאת, במידה ויתגלו מוטציות נוספות של הנגיף, השמיים יישארו סגורים, יהיו עוד סגרים, חל"ת ובידודים, אין ספק שייקח זמן רב כדי לצאת מהמשבר ועדיף בינתיים להוציא את הכסף או ההלוואות על צרכי המחייה הסטנדרטיים.

מפתח עם בית

אולי תאהבו גם את:

איך מתנהלים עם מס אמריקאי
איך מתנהלים עם מס אמריקאי?

ארצות הברית, ארץ ההזדמנויות הבלתי נגמרות, מושכת אנשים רבים, וביניהם ישראלים, לבצע בה השקעות, לפתח פעילות פיננסית, או להשיג כל הכנסה שמקורה בארצות הברית. לצד

קרא עוד »
מטבעות
4 יתרונות ברכישת מגרש להשקעה

לאחרונה יותר ויותר משקיעים פונים דווקא להשקעות נדל"ן, ודווקא להשקעה במגרש. ניתן לרכוש מגרש ולהשקעה המיועד לחקלאות ולהפשרה בהמשך, במקרה כזה ההשבחה היא משמעותית והמשקיע

קרא עוד »